Czy możliwe jest tworzenie priorytetów ładowania między kilkoma pojazdami domowymi?

Wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych coraz częściej spotykamy się z sytuacją, w której jedno gospodarstwo domowe posiada więcej niż jeden pojazd wymagający ładowania. Pojawia się więc pytanie: czy można zarządzać tym procesem w sposób inteligentny, nadając priorytety ładowania wybranym pojazdom? Odpowiedź brzmi: tak. Nowoczesne systemy ładowania, szczególnie te współpracujące z instalacją fotowoltaiczną, pozwalają na dynamiczne zarządzanie energią i ustalanie kolejności ładowania w zależności od potrzeb domowników, dostępności energii i harmonogramu korzystania z aut.

Jak fotowoltaika wspiera inteligentne zarządzanie ładowaniem wielu aut?

W systemach opartych o fotowoltaika, priorytetyzacja ładowania nabiera szczególnego znaczenia – zwłaszcza w warunkach ograniczonej mocy produkcyjnej. Gdy słońce świeci umiarkowanie, a do dyspozycji jest tylko część zapotrzebowanej energii, warto wskazać, które auto powinno zostać naładowane w pierwszej kolejności. Współczesne wallboxy współpracujące z PV i inteligentnymi licznikami energii oferują funkcje przypisywania priorytetów – np. na podstawie czasu odjazdu, poziomu naładowania baterii, trybu jazdy (miejski/długi dystans) lub harmonogramu użytkownika. W systemach fotowoltaika, które integrują się z domową siecią zarządzania energią, funkcje te są dostępne przez aplikację mobilną i mogą być zmieniane w czasie rzeczywistym.

Czy możliwe jest tworzenie priorytetów ładowania między kilkoma pojazdami domowymi?

Na czym polega funkcja priorytetyzacji ładowania?

Funkcja priorytetyzacji polega na nadaniu określonym pojazdom wyższego poziomu dostępu do dostępnej mocy z PV lub z sieci. Może to być realizowane na kilka sposobów. W trybie sekwencyjnym jeden pojazd ładowany jest w całości, a drugi czeka na swoją kolej. W trybie równoległym energia rozdzielana jest w zadanych proporcjach – np. 70% dla pojazdu o wyższym priorytecie, 30% dla drugiego. Systemy te uwzględniają także chwilowe zmiany produkcji i mogą dynamicznie korygować moc ładowania, by jak najlepiej wykorzystać bieżącą energię. Instalacja fotowoltaiczna w takim modelu pełni rolę źródła, które jest inteligentnie dzielone pomiędzy odbiorniki – auta, urządzenia domowe, magazyny energii – zgodnie z zaprogramowaną logiką.

Jak ustala się priorytety w praktyce domowej?

Priorytety można ustalać ręcznie – za pomocą aplikacji do zarządzania wallboxem – lub automatycznie, poprzez algorytmy uczące się zachowań użytkowników. Na przykład, jeśli jeden z domowników codziennie wyjeżdża rano, a drugi popołudniu, system może zapamiętać te wzorce i dostosować harmonogram ładowania. Możliwe jest również ręczne ustawienie poziomu minimalnego naładowania (np. 60% do godziny 7:00), co daje systemowi elastyczność w planowaniu procesu. Dzięki integracji z kalendarzem lub systemem obecności, priorytety mogą być modyfikowane na bieżąco, a użytkownicy mają wgląd w postęp ładowania każdego pojazdu osobno.

Wymagania techniczne i zgodność sprzętowa

Aby możliwe było nadawanie priorytetów ładowania, system powinien być wyposażony w wallbox obsługujący wiele punktów ładowania lub przynajmniej funkcję współpracy z dodatkowym modułem zarządzania energią. Istotna jest również obecność inteligentnego licznika zużycia oraz falownika kompatybilnego z systemami sterowania (np. SMA, SolarEdge, Fronius). Fotowoltaika w takim środowisku powinna być częścią zintegrowanego ekosystemu, który zapewnia nie tylko produkcję, ale i kontrolę nad dystrybucją energii. Wybór sprzętu i oprogramowania zgodnego z protokołem OCPP (Open Charge Point Protocol) daje największą elastyczność i możliwość rozbudowy systemu w przyszłości.

Czy priorytetyzacja zwiększa efektywność domowego ładowania?

Tak – priorytetowe ładowanie samochodów w systemie opartym o instalację fotowoltaiczną pozwala optymalnie wykorzystać dostępne zasoby energii, unikając przeciążeń, zwiększając autokonsumpcję i podnosząc komfort użytkowników. W gospodarstwach z więcej niż jednym pojazdem, to nie tylko wygoda, ale wręcz konieczność – zwłaszcza w okresach ograniczonej produkcji lub przy wspólnym zasilaniu innych urządzeń. Dzięki inteligentnemu sterowaniu można mieć pewność, że najważniejszy pojazd będzie gotowy do drogi, a energia słoneczna zostanie spożytkowana maksymalnie efektywnie.