Wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych coraz częściej spotykamy się z sytuacją, w której jedno gospodarstwo domowe posiada więcej niż jeden pojazd wymagający ładowania. Pojawia się więc pytanie: czy można zarządzać tym procesem w sposób inteligentny, nadając priorytety ładowania wybranym pojazdom? Odpowiedź brzmi: tak. Nowoczesne systemy ładowania, szczególnie te współpracujące z instalacją fotowoltaiczną, pozwalają na dynamiczne zarządzanie energią i ustalanie kolejności ładowania w zależności od potrzeb domowników, dostępności energii i harmonogramu korzystania z aut.
Jak fotowoltaika wspiera inteligentne zarządzanie ładowaniem wielu aut?
W systemach opartych o fotowoltaika, priorytetyzacja ładowania nabiera szczególnego znaczenia – zwłaszcza w warunkach ograniczonej mocy produkcyjnej. Gdy słońce świeci umiarkowanie, a do dyspozycji jest tylko część zapotrzebowanej energii, warto wskazać, które auto powinno zostać naładowane w pierwszej kolejności. Współczesne wallboxy współpracujące z PV i inteligentnymi licznikami energii oferują funkcje przypisywania priorytetów – np. na podstawie czasu odjazdu, poziomu naładowania baterii, trybu jazdy (miejski/długi dystans) lub harmonogramu użytkownika. W systemach fotowoltaika, które integrują się z domową siecią zarządzania energią, funkcje te są dostępne przez aplikację mobilną i mogą być zmieniane w czasie rzeczywistym.

Na czym polega funkcja priorytetyzacji ładowania?
Funkcja priorytetyzacji polega na nadaniu określonym pojazdom wyższego poziomu dostępu do dostępnej mocy z PV lub z sieci. Może to być realizowane na kilka sposobów. W trybie sekwencyjnym jeden pojazd ładowany jest w całości, a drugi czeka na swoją kolej. W trybie równoległym energia rozdzielana jest w zadanych proporcjach – np. 70% dla pojazdu o wyższym priorytecie, 30% dla drugiego. Systemy te uwzględniają także chwilowe zmiany produkcji i mogą dynamicznie korygować moc ładowania, by jak najlepiej wykorzystać bieżącą energię. Instalacja fotowoltaiczna w takim modelu pełni rolę źródła, które jest inteligentnie dzielone pomiędzy odbiorniki – auta, urządzenia domowe, magazyny energii – zgodnie z zaprogramowaną logiką.
Jak ustala się priorytety w praktyce domowej?
Priorytety można ustalać ręcznie – za pomocą aplikacji do zarządzania wallboxem – lub automatycznie, poprzez algorytmy uczące się zachowań użytkowników. Na przykład, jeśli jeden z domowników codziennie wyjeżdża rano, a drugi popołudniu, system może zapamiętać te wzorce i dostosować harmonogram ładowania. Możliwe jest również ręczne ustawienie poziomu minimalnego naładowania (np. 60% do godziny 7:00), co daje systemowi elastyczność w planowaniu procesu. Dzięki integracji z kalendarzem lub systemem obecności, priorytety mogą być modyfikowane na bieżąco, a użytkownicy mają wgląd w postęp ładowania każdego pojazdu osobno.
Wymagania techniczne i zgodność sprzętowa
Aby możliwe było nadawanie priorytetów ładowania, system powinien być wyposażony w wallbox obsługujący wiele punktów ładowania lub przynajmniej funkcję współpracy z dodatkowym modułem zarządzania energią. Istotna jest również obecność inteligentnego licznika zużycia oraz falownika kompatybilnego z systemami sterowania (np. SMA, SolarEdge, Fronius). Fotowoltaika w takim środowisku powinna być częścią zintegrowanego ekosystemu, który zapewnia nie tylko produkcję, ale i kontrolę nad dystrybucją energii. Wybór sprzętu i oprogramowania zgodnego z protokołem OCPP (Open Charge Point Protocol) daje największą elastyczność i możliwość rozbudowy systemu w przyszłości.
Czy priorytetyzacja zwiększa efektywność domowego ładowania?
Tak – priorytetowe ładowanie samochodów w systemie opartym o instalację fotowoltaiczną pozwala optymalnie wykorzystać dostępne zasoby energii, unikając przeciążeń, zwiększając autokonsumpcję i podnosząc komfort użytkowników. W gospodarstwach z więcej niż jednym pojazdem, to nie tylko wygoda, ale wręcz konieczność – zwłaszcza w okresach ograniczonej produkcji lub przy wspólnym zasilaniu innych urządzeń. Dzięki inteligentnemu sterowaniu można mieć pewność, że najważniejszy pojazd będzie gotowy do drogi, a energia słoneczna zostanie spożytkowana maksymalnie efektywnie.